Tips Memilih Pengasuh Anak

Kebanyakan ibu pada masa kini keluar bekerja dan terpaksa meninggalkan anak mereka dengan pengasuh. Setiap ibu pasti ingin memilih pengasuh yang terbaik, jujur dan ikhlas untuk mengasuh serta menyayangi anak mereka. 

Tips Memilih Pengasuh Anak
Tips Memilih Pengasuh Anak - Sumber gambar popsugar.com
Memilih pengasuh anak yang baik adalah sesuatu yang sukar. Tambahan pula dengan tersiarnya berita kecederaan bayi yang dijaga oleh pengasuh yang tidak bertanggungjawab. Berikut adalah beberapa tips asas untuk memilih pengasuh:

Latar belakang pengasuh

Teliti latar belakang pengasuh atau taska terutamanya berkenaan pengalaman mereka menjaga kanak-kanak. Anda boleh bertanya kepada saudara atau rakan-rakan yang mengenali pengasuh atau taska itu. 

Saranan pengasuh sesuai

Minta saranan saudara atau rakan anda yang pernah menggunakan perkhidmatan pengasuh atau taska yang mereka percayai. Pasti anda akan berasa selamat jika memilih pengasuh atau taska yang pernah digunakan mereka. 

Pilih pengasuh berdasarkan kualiti

Jangan terlalu berkira untuk membayar dengan harga yang mahal bagi pengasuh yang berkualiti serta boleh dipercayai. Yang penting anak anda selesa dan selamat di bawah jagaan pengasuh atau taska berkenaan. 

Tinjauan di rumah pengasuh

Sebelum memilih pengasuh yang sesuai, lakukan tinjauan mengejut ke rumah pengasuh atau taska berkenaan. Perhatikan aspek kebersihan dan keselamatan. Pilihlah pengasuh yang pembersih bagi memastikan kesihatan anak anda terjamin. 

Memilih pengasuh yang baik adalah perlu kerana anda akan meninggalkan anak bersama mereka sepanjang anda bekerja. Oleh itu, ianya memerlukan penelitian yang sewajarnya agar anda tidak tersalah memilih.

2 ulasan:

  1. Memang perkara ni adalah perkara yang buat sakit kepala jika difikir fikirkan.
    Harus mencari orang yang betul=betul boleh dipercayai.
    Thanks for the tips.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...