Tips Elak Mengantuk ketika Memandu

Lazimnya apabila kita memandu jarak jauh atau ketika jalanraya sesak pasti mata akan mudah rasa mengantuk. Kali ini saya akan kongsikan beberapa tips elak mengantuk ketika memandu yang boleh anda cuba lakukan. 

Tips Elak Mengantuk ketika Memandu
Tips Elak Mengantuk ketika Memandu - Sumber gambar medicalobserver.com.au
Tips elak mengantuk ketika memandu adalah seperti berikut:

1. Tips elak mengantuk ketika memandu – Pastikan rehat dan tidur cukup
Memandu melibatkan fokus semua anggota badan termasuk otak dan mata. Pastikan badan anda mendapat rehat dan tidur yang mencukupi. 

2. Tips elak mengantuk ketika memandu – Bawa kawan
Seeloknya bawalah kawan untuk menemani dan berbual dengan anda. Kawan anda juga boleh menggantikan anda memandu (pastikan dia memiliki lesen yang sah) jika anda merasa mengantuk.

3. Tips elak mengantuk ketika memandu – Pasang radio atau lagu rancak
Suasana yang senyap ketika memandu boleh meyebabkan rasa mengantuk. Mendengar suara DJ radio pasti akan menghilangkan rasa mengantuk. Nyanyilah bersama-sama sambil menggerakkan kepala anda apabila ada lagu berkumandang. 

4. Tips elak mengantuk ketika memandu – Berehat seketika
Perjalanan jauh akan menyebabkan mata mengantuk. Berhentilah di hentian rehat yang disediakan untuk berehat atau tidur seketika. Pergi ke tandas untuk membasuh muka anda. 

5. Tips elak mengantuk ketika memandu – Kunyah sesuatu
Kunyah sesuatu seperti gula-gula getah atau snek seperti keropok atau asam bagi menghilangkan rasa mengantuk. 

Semoga perkongsian tips elak mengantuk ketika memandu ini bermanfaat untuk anda cuba ketika memandu. Yang penting patuhilah undang-undang ketika memandu dan hormatilah pengguna jalanraya yang lain juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...