Tips Pencegahan Jenayah Rogol

Kejadian jenayah rogol kini semakin berleluasa di kalangan masyarakat di negara kita. Mangsa rogol adalah tidak mengira peringkat umur. Pada kali ini dikongsikan beberapa tips pencegahan jenayah rogol
Tips Pencegahan Jenayah Rogol
Tips Pencegahan Jenayah Rogol - Sumber gambar habegraphy.com
Sebelum ini pernah dibincangkan mengenai tips keselamatan jenayah ragut. Berikut adalah beberapa tips pencegahan jenayah rogol yang boleh diamalkan sebagai pencegahan:

Cegah jenayah rogol dengan pendidikan

Melalui pendidikan agama dan moral, terangkan kepada kanak-kanak mengenai bahaya dan risiko perbuatan persetubuhan haram. Terangkan kepada mereka juga mengenai kepentingan menjaga tubuh badan mereka daripada disentuh. 

Cegah jenayah rogol dengan elak bersendirian

Elak berjalan bersendirian di tempat yang gelap dan sunyi. Ajaklah beberapa orang (sebaiknya saudara lelaki) menemani anda. Jika anda menaiki kenderaan awam, pastikan ada penumpang wanita bersama. 

Cegah jenayah rogol dengan awasi ahli keluarga

Jika anda memiliki ahli keluarga yang kelainan upaya, awasi mereka supaya tidak terdedah kepada bahaya rogol. Pergaulan anak-anak dan ahli keluarga yang masih kecil juga perlu dipantau. 

Cegah jenayah rogol dengan tetapkan pendirian

Jangan mempercayai janji dari bomoh atau seseorang yang berjanji untuk berkahwin dengan menyerahkan kehormatan diri anda. Mungkin mereka hanya berniat untuk memperdayakan anda. 

Cegah jenayah rogol dengan awasi orang baru dikenali

Jangan mudah menerima pelawaan untuk makan/minum atau pergi ke rumah/bilik orang yang baru dikenali. Waspada apabila melihat orang yang mencurigakan di sekitar kemudahan awam seperti lif, tandas dan sebagainya. 

Cegah jenayah rogol dengan bawa senjata

Barangan seperti pin baju, payung, kunci atau minyak wangi boleh dijadikan senjata bagi melengahkan perogol. Sentiasa bawa bersama dalam beg anda. 

Cegah jenayah rogol dengan hati-hati dengan ahli keluarga

Jenayah rogol juga boleh berlaku di dalam kalangan keluarga seperti antara anak perempuan dengan bapanya dan adik perempuan dengan abangnya. Ibu harus menerangkan kepada anak batas pergaulan anak gadisnya dengan saudara lelaki. 

Oleh itu, sentiasa berhati-hati walau di mana berada. Undang-undang Malaysia membenarkan kita mempertahankan diri walau dengan cara kekerasan ke atas perogol. Diharap perkongsian tips pencegahan jenayah rogol ini dapat menambah pengetahuan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...