Petua Merawat Rambut secara Tradisional

Kaedah rawatan rambut secara tradisional adalah alternatif tanpa bahan kimia. Kali ini saya akan kongsikan beberapa petua merawat rambut secara tradisional yang telah diamalkan sejak turun-temurun oleh generasi terdahulu. 

Petua Merawat Rambut secara Tradisional
Petua Merawat Rambut secara Tradisional - Sumber gambar stylingmode.com
Sebelum ini telah dikongsikan mengenai tips penjagaan rambut bertudung. Petua merawat rambut secara tradisional adalah seperti berikut::

1. Petua merawat rambut secara tradisional - Melebatkan rambut 
Daun bunga raya diramas sehingga keluar lendir. Lendir berkenaan dicampurkan dengan sebiji telur ayam kampung dan satu sudu madu lebah. Sapu pada rambut anda dan bungkus dengan tuala selama 10 minit. Kemudian bilas rambut anda dengan air dan lakukan setiap hari selama dua minggu. 

2. Petua merawat rambut secara tradisional - Mencegah kelemumur
Tiga biji buah mengkudu dan buah zaitun yang masak dihancurkan dengan sedikit air panas. Sapukan rata di kepala anda dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air limau nipis. Lakukan setiap hari selama dua minggu. 

3. Petua merawat rambut secara tradisional - Melembutkan rambut
Kangkung diramas dengan sedikit air suam sehingga keluar lendir. Sapukan di seluruh rambut anda dan biarkan seketika selama 10 minit. Bilas rambut anda dengan air dan lakukan selama dua minggu.

4. Petua merawat rambut secara tradisional - Rambut gugur
Sedikit santan kelapa (sederhana pekat)dipanaskan di atas api sederhana. Kemudian sapukan di kulit kepala anda dan urut perlahan-lahan selama 10 minit. Bungkus dengan tuala selama 1 jam. Bilas rambut dengan air dan lakukan sekurang-kurangnya sekali seminggu. 

Selain daripada menjimatkan wang, bahan-bahan mudah diperolehi samaada di sekitar rumah atau di pasar. Oleh itu, saya berharap agar perkongsian petua merawat rambut secara tradisional ini bermanfaat untuk anda cuba lakukan sendiri di rumah. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...