Idea Kitar Semula Makanan #8: Sambal Ayam Masak Merah sebagai Rencah Masakan

Selalunya kalau di rumah, ahli keluarga saya kurang suka makan ayam bahagian isi (dada ayam). Kalau masak sambal ayam masak merah, bahagian ini yang akan tinggal bersama kuah sambal. Prinsip hidup saya tidak suka membazir jika makanan berkenaan masih elok. 

Sambal Ayam Masak Merah sebagai Rencah Masakan
Sambal Ayam Masak Merah sebagai Rencah Masakan

Oleh itu, baki ayam masak merah ini akan saya manfaatkan dengan sebaiknya. Cara saya kitar semula baki ayam masak merah adalah seperti berikut:

  1. Masukkan baki ayam masak merah ke dalam bekas bertutup saiz kecil. Jika ayam besar, potong kecil-kecil. 
  2. Simpan bekas ini ke dalam peti sejuk di bahagian sejuk beku. 
  3. Apabila saya hendak memasak mi goreng, kue tiaw goreng atau bihun goreng, saya akan menumis baki ayam masak merah ini sebagai rencah dan hanya tambah sayur, kicap, sos tiram, telur dan bebola ikan. 
Selain mengelakkan pembaziran makanan, masa memasak dapat dijimatkan dan masakan yang dimasak juga sedap. Semoga perkongsian idea kitar semula ayam masak merah menjadi rencah masakan ini bermanfaat untuk dicuba. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...