Teknik Goreng Ikan Keli Tak Letup

Menggoreng ikan keli adalah sangat mencabar. Terutamanya bila ikan keli yang sedang digoreng meletup-letup dan minyaknya terpercik terkena muka. Mesti selepas itu anda akan rasa trauma sekejap untuk menggoreng ikan keli. Kali ini akan dikongsikan beberapa teknik menggoreng ikan keli tak letup seperti yang diamalkan oleh mak-mak zaman dahulu.

Tip Goreng Ikan Keli Tak Letup
Tip Goreng Ikan Keli Tak Letup

Selain daripada ikan keli yang digoreng tak meletup, ikan keli juga tidak melekat di kuali dan rasanya sedap. Teknik menggoreng ikan keli tak letup adalah seperti berikut:

1. Membersihkan ikan keli

Basuh ikan keli bersih-bersih. Buang darah beku (hanyir)  pada bahagian tulang perut ikan keli, kepala dan belakang kepala ikan keli. Basuh ikan dengan limau nipis untuk hilangkan hanyir. Kemudian basuh dengan tepung gandum bagi menghilangkan lendir di badan ikan. Toskan ikan keli di atas penapis jarang. 


2. Persediaan menggoreng ikan keli

Kelar badan ikan keli. Tambahkan garam secukup rasa, kunyit dan sedikit tepung gandum. Gaul sebati ikan keli bersama bahan-bahan perasa ini. 


3. Menggoreng ikan keli

Panaskan minyak dalam kuali dengan api sederhana besar. Pastikan minyak betul-betul panas. Kemudian masukkan dua hingga tiga keping asam keping ke dalam minyak panas. Masukkan ikan keli ke dalam minyak panas dan gorenglah seperti biasa. Ikan keli yang digoreng tak letup dan tak melekat di kuali.


Semoga perkongsian teknik menggoreng ikan keli tak letup ini boleh dicuba oleh anda. Sepanjang saya praktikkan tip ini, ikan keli yang digoreng tak letup dan rasa ikan keli rangup serta sedap. Selamat mencuba.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...