Rawat Masalah Kulit dengan Tomato

Buah tomato mengandungi vitamin A, vitamin C dan vitamin E yang baik untuk kesihatan kulit. Selain daripada dimakan mentah, tomato juga sesuai diaplikasikan terus pada kulit untuk merawat masalah kulit anda.

Rawat Masalah Kulit dengan Tomato
Rawat Masalah Kulit dengan Tomato

Setiap hari kulit terdedah kepada pencemaran dan tekanan yang boleh menyebabkannya bermasalah. Gunakan buah tomato untuk merawat masalah kulit seperti berikut:

Rawat masalah pori besar pada kulit dengan tomato

Campurkan 2-4 titis jus lemon dengan 1 sudu jus tomato. Sapukan pada kulit wajah dan biarkan mengering selama 15 minit. Bilas dengan air suam.


Rawat masalah jerawat pada kulit dengan tomato

Lenyek sebiji buah tomato dan sapukannya pada keseluruhan kulit wajah. Biarkan mengering selama 1 jam dan bilas dengan air. Akhiri dengan menyapu pelembap wajah. 


Rawat masalah jeragat pada kulit dengan tomato

Belah dua buah tomato dan gosokkan pada bintik gelap di kulit wajah. Biarkan kering seketika dan bilas dengan air. Akhiri dengan menyapu pelembap wajah. 


Rawat masalah sunburn pada kulit dengan tomato

Campur 2 sudu jus tomato dengan 4 sudu susu mentega. Sapukannya pada kulit yang sunburn dan biar selama 30 minit. Bilas dengan air. 


Lakukan secara berterusan petua menggunakan tomato seperti di atas bagi merawat masalah kulit anda menggunakan buah tomato. Kandungan likopena dalam tomato mampu untuk melindungi kulit dari ultraungu. Tomato juga mampu menyerap minyak berlebihan pada kulit wajah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...